چاپ        ارسال به دوست

نگاهی بر رتبه های دانشگاه مازندران در نظام های رده بندی دانشگاه های دنیا

 
همانطور که شاید شنیده باشید، دانشگاه مازندران امسال برای نخستین بار در رتبه بندی مشهور تایمز در رتبه 801-1000 جای گرفت که باعث خوشحالی و افتخار تمامی دانشگاهیان عزیز و محترم شد. در این جا نگاهی دقیق تر می اندازیم به دانشگاه مازندران در دیگر رتبه بندی های معروف دنیا و همچنین نگاهی خواهیم انداخت بر راه های بهبود این رتبه ها برای سال های آتی.


 
🌐 1. نظام رتبه بندی Times Higher Education
 
سیستم رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی تایمز، یکی از مشهورترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است. این رتبه‌بندی اولین بار در سال ۲۰۰۴ با همکاری تایمز و کیواس منتشر شد. این همکاری تا سال ۲۰۱۰ تحت عنوان رتبه‌بندی تایمز کیواس ادامه داشت. در سال ۲۰۱۰ تایمز همکاری خود با کیواس را قطع کرده و قرارداد همکاری را با مؤسسه تامسون رویترز امضاء کرد. در سال ۲۰۱۰ روش‌شناسی جدیدی برای این رتبه‌بندی ارائه گردید که در سال ۲۰۱۱ در این روش‌شناسی تغییرات زیادی ایجاد گردید.
 
شاخص‌ها
سیزده شاخص مورد استفاده در این رتبه‌بندی در پنج گروه به شرح زیر قرار گرفته‌اند:
آموزش: فضای آموزشی (۳۰ درصد از نمره کل)
پژوهش: حجم، درآمد و شهرت (۳۰ درصد از نمره کل)
استنادها: تأثیر پژوهش (۳۰ درصد از نمره کل)
درآمد صنعتی: نوآوری (۲٫۵ درصد از نمره کل)
وجه بین‌المللی: نیروی انسانی، دانشجویان و پژوهش (۷٫۵ درصد از نمره کل)
 
باید به استحضار رسانید که دانشگاه مازندران علاوه بر رتبه ی 801-1000 در این رتبه بندی، به رتبه ی 301-400 در بخش مهندسی و فناوری و همچنین رتبه 601-800 در بخش  علوم فیزیکی (که شامل ریاضیات و آمار، فیزیک، نجوم، شیمی، زمین شناسی و علوم دریایی و محیطی میشود) نائل آمده است که خبر فوق العاده ای به خصوص برای دانشکده های فنی و مهندسی، علوم پایه، شیمی و ریاضی دانشگاه مان است.
 

 
 
شایان ذکر است که امتیاز بخش های مهم که جهت رتبه بندی کل دانشگاه ما استفاده شده است در نظام فوق به شر زیر است (امتیاز ها از 100 میباشند):
آموزش: 28.5
پژوهش: 11.3
استنادها: 36.3
درآمد صنعتی: 37
وجه بین المللی: 16.3
 
 
لینک زیر وضعیت و رتبه دانشگاه مازندران را در سایت تایمز با جزییات بیشتری نشان میدهد:
 
برای مشاهده وضعیت دانشگاه در بخش مهندسی و فناوری و  علوم فیزیکی نیز به لینک های زیر مراجعه نمایید:
 
https://goo.gl/HLCWwV
 
🌐 2. نظام رتبه بندی Scimago Institutions Rankings
 
نظام رتبه‌بندی سایمگو توسط گروه پژوهشی به همین نام در دانشگاه گرانادا در اسپانیا انجام می‌شود که براساس تعداد مقالات علمی موسسات آموزش عالی کشورهای مختلف موجود در بانک اطلاعاتی اسکوپوس آن‌ها راارزیابی و رتبه‌بندی می‌کند. این رتبه‌بندی یکی از جدیدترین و جامع‌ترین نظام‌های رتبه‌بندی پژوهشی دانشگا ه‌ها و موسسات پژوهش محور در جهان است. 
 
 
در این نظام رتبه بندی دانشگاه ما امسال رتبه ی 694 ام را میان دانشگاه های دنیا به دست آورد. فاکتور های این رتبه بندی عبارت اند از (50%) تحقیقات، (30%) نوآوری و (20%) فاکتور های وابسته به جامعه. در این رده بندی میتوان رتبه ی دانشگاه را از سال 2009 تا 2018 را مشاهده نمود که به جز سال آخر، پیشرفت دانشگاه مان به خوبی قابل مشاهده است. 
 
شما میتوانید با مراجعه به لینک زیر اطلاعات بیشتری نیز در این زمینه به دست آورید:
 
🌐 3. نظام رتبه بندی Webometrics 
 
شاخص رده‌بندی جهانی وبومتریکس که همه ساله از سوی آزمایشگاه سایبرنتیک معرفی می‌شود، دانشگاه‌های دنیا را بر اساس اطلاعات وب‌سایت و پرتال آن‌ها رده‌بندی می‌کند. هرچقدر جایگاه و رتبه یک دانشگاه در این رده‌بندی بهتر باشد، اعتبار وب‌سایت و پرتال دانشگاهی بالاتر رفته و می‌توان آن را یک پرتال موفق و استاندارد دانست. به همین منظور مدیران وب‌سایت‌های دانشگاهی همواره درتلاشند تا با اقدامات خود وضعیت دانشگاه مربوط خود را در این رده‌بندی بهبود بخشند.
 
دانشگاه ما از میان بیش از 28 هزار موسسه و دانشگاه موفق به  کسب رتبه 2183 در دنیا و 630 در آسیا شده است. البته این نظام جدیدا رتبه های قبلی خود را به دلیل تغییر در سیستم شیوه شناسی اش از سایت برداشته است اما دانشگاه ما با رشد 30 پله ای به این رتبه دست یافته است.
 
 
لینک زیر اطلاعات بیشتر در مورد دانشگاه مازندران را در سایت اصلی وبومتریکس به نمایش میگذارد:
 
 
در دو نظام اول با توجه به شاخص ها و فاکتور های رتبه بندی دانشگاه ها کاملا مشهود است که باید در کدام زمینه ها بیشتر تلاش و فعالیت کرد تا دانشگاه رتبه های بهتری کسب نماید. هر کدام از این نظام ها با دقت مشخص کرده اند که دانشگاه ها در هر قسمت چه نمره ای به دست آورده اند که با مراجعه به لینک هایی که برای هر نظام قرار داده شده میتوان به این موضوع پی برد.
اما در رابطه با بیومتریکس قضیه اندکی متفاوت است. پیشرفت در این زمینه بیشتر نتیجه ی همکاری تمامی بخش های دانشگاه در زمینه وبسایت های شان و مهم تر از همه مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه است که خوشبختانه تلاش های شان تا به حال ثمره بخش بوده است اما به هر حال رعایت چند نکته زیر می‌تواند کمک شایانی به پیشرفت و بهبود وضعیت وبومتریکس دانشگاه مان بکند. مهم‌ترین و نخستین گام به محتوای وب‌سایت بازمی‌گردد. هرچقدر محتوای یک وب‌سایت دانشگاهی کاربرپسند تر باشد و بازدیدکننده پس از مراجعه به سایت به راحتی به مطالب مدنظر خود دسترسی پیدا کند، همین عامل به تدریج می‌تواند منجر به بهبود جایگاه وب‌سایت شود؛ به عبارت دیگر تولید محتوای مناسب و به روز نگه داشتن وب‌سایت که مهم‌ترین عوامل جذب مخاطبین هستند، خود بهبود رتبه وب‌سایت دانشگاهی را در پی دارند. از همین رو باید گفت به کارگیری روش‌های غیراستاندارد و گاه متقلبانه که در جهت گمراه کردن وبومتریکس به کار گرفته می‌شود، حتی می‌تواند نتیجه‌ای عکس در پی داشته و جایگاه یک دانشگاه را تضعیف نیز بکند.
گام بعدی که باید مورد توجه مدیران وب‌سایت دانشگاهی قرار گیرد، استفاده از ایمیل‌های آکادمیک و مختص هر دانشگاه است. ساختن حساب کاربری ایمیل برای اساتید و دانشجویان هر دانشگاه و استفاده از این حساب کاربری در نهایت هم به بهبود رتبه سایت در وبومتریکس و هم به بهتر شدن وضعیت رنکینگ وب‌سایت کمک می‌کند؛ اما رعایت چند نکته نیز در این بخش قابل توجه است یکی اینکه حساب کاربری فرد همیشه فعال باشد. در برخی از دانشگاه‌ها پس از فارغ‌التحصیلی دانشجو، ایمیل وی نیز از دسترس خارج می‌شود که این مسئله نقطه ضعف برای دانشگاه محسوب می‌شود و نکته دیگر اینکه مدیران وب‌سایت دانشگاهی باید همواره از وضعیت و فعال بودن mail server دانشگاه خود آگاهی کامل داشته باشند.
اقدام دیگری که برای بهبود این جایگاه میتوان انجام داد ساخت پروفایل گوگل اسکالر برای اساتید دانشگاه است.چراکه امروزه یکی از پارامترهای مهم اعتبارسنجی وب سایت دانشگاهی از دید وبومتریک داشتن همین پروفایل برای اساتید و پژوهشگران وابسته به دانشگاه است.از همین رو مناسب است تا اساتید هرچه سریع تر نسبت به ساخت پروفایل شخصی خود در گوگل اسکالر که ابزار آکادمیک گوگل تلقی می شود، اقدام کنند.
و نکته آخر اینکه همه فعالیت‌ها، رویدادها، همایش‌ها، کارگاه‌ها و نشست‌هایی که از سوی یک دانشگاه برگزار می‌شود و در وب‌سایت دانشگاه نیز منعکس می‌شود باید در همان دامین اصلی دانشگاه قرار گرفته شوند؛ به عبارت دیگر اینکه تمام صفحات زیر مجموعه یک وب‌سایت و پرتال دانشگاهی دارای یک دامین یکسان و ثابت باشند، نکته مهمی است که به استاندارد سازی وب‌سایت و در نهایت بهبود جایگاه پرتال دانشگاهی کمک می‌کند.
 
خوشحالیم که با ما نگاهی انداختید به وضعیت دانشگاه مازندران در سطح جهانی. به امید موفقیت های بیشتر برای دانشگاه در آینده ای نزدیک.

 
تهیه و گردآوری: نوید رفاه نیا - دفتر همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه مازندران
 
 


٠٩:٠٦ - 1397/09/28    /    شماره : ١٩٣٤٨    /    تعداد نمایش : ٤٧٩