چاپ        ارسال به دوست

مصاحبه با آقای دکتر محمد اکبری نسب عضو هیئت علمی دانشکده علوم دریایی و گروه فیزیک دریا در حاشیه برگزاری کارگاه ارزیابی جامع آب های ایران (خلیج فارس و دریای خزر ) در قرن 21 از منظر ژئوفیزیک، اقیانوس شناسی، محیط زیست و تغییرات اقلیمی

 

 

ضمن عرض تشکر از جنابعالی بابت وقتی که در اختیار ما جهت انجام این مصاحبه قراردادید لطفا در ابتدا در مورد رشته ای که تدریس میکنید توضیح دهید.

دانشکده علوم دریایی دارای سه رشته در مقطع کارشناسی ارشد شامل فیزیک دریا، شیمی دریا و بیولوژی دریا، و همچنین رشته اقیانوس شناسی در مقطع کارشناسی می باشد. من اولین دانشجوی فارغ التحصیل در رشته فیزیک دریا از دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر بوده و موضوع پایان نامه دکتری من "بررسی اثر ناهمگونی های افقی و قائم انتشار صوت در محدوده تنگه هرمز (دریای عمان)" بوده است. 

رشته ی فیزیک دریا درباره چیست؟

این رشته در خصوص مکانیزم  پدیده های فیزیکی در دریا مطالعه و تحقیق می نماید. نتایج این مطالعات و تحقیقات می تواند کاربردهای مهمی نظیر پیش بینی امواج دریا و جزر و مد، پیش بینی جریانهای دریایی و گردش ترموهالاین، پیش بینی جریانهای ساحلی برای استفاده در طراحی موج شکن ها و سکوهای دریایی، توسعه فناوری های کلیدی در زمینه سونار، توسعه فناوریهای کلیدی در زمینه پایگاه های ثابت و متحرک زیر سطحی، گرفتن انرژی از دریا، نحوه انتشار صوت در دریا و موارد بی شمار دیگری داشته باشد.

اخیرا کارگاه آموزشی به همت شما و دانشکده اقیانوس شناسی و با همکاری با دانشگاه هامبورگ  در دانشگاه برگزار گردید. سابقه آشنایی شما با دانشگاه هامبورگ و نحوه همکاری شما با آن چگونه بوده است؟

با توجه به پتانسیل های موجود در دنیا و نیز روابط بین الملی ایران با کشورهای مختلف، پس از بررسی انجام شده نهایتاً این تصمیم گرفته شد که برای پیشرفت بخش دریایی با یکی از دانشگاههای آلمان همکاری نمائیم. پس از بررسی های مفصل و همچنین با همکاری اساتید محقق ایرانی آن کشور، دانشگاه هامبورگ انتخاب گردید. در ابتدا همکاری خود با این دانشگاه را ازطریق یک پایان نامه  کارشناسی ارشد آغاز کردیم، که نتیجه این پایان نامه یک مقاله علمی پژوهشی بوده است که در مجله علوم و فنون دریای خرمشهر چاپ گردید و یک مقاله دیگر در مجله Arabian Journal of Geosciences  دردست بررسی است. 

با توجه به امکانات موجود در آن دانشگاه  از جمله سوپر-کامپیوترها این نتیجه حاصل شد که امکان انجام فعالیت های بیشتر هم وجود دارد. در ادامه تصمیم گرفتیم برای انتقال تکنولوژی و بحث بیشتر در مورد همکاری های آینده یک کارگاه آموزشی با مشارکت دانشگاه هامبورگ و سازمان های داخلی با مدیریت دانشگاه مازندران برگزار نماییم. در نهایت پس از بحث و بررسی با تیم آلمانی به این نتیجه رسیدیم که برای ایجاد تضمین برای ادامه انجام پروژه های مشترک و انتقال فناوری بهتر است تفاهمنامه همکاری را میان دو دانشگاه منعقد کنیم. بر اساس این تفاهمنامه با توجه به نیازهای داخلی سازمان های دریایی، یک پروژه کلی تعریف خواهد شد و تیم آلمانی تجهیزات لازم برای انجام این پروژه را از کشور خود تهیه خواهد نمود. دانشگاه هامبورگ دارای سه شناور تحقیقاتی می باشد که این شناورها براساس نیازهای کشورهای مختلف مورد استفاده آنان قرار میگیرد. در این شناورها تجهیزاتی همچون CTD، ADCP و جریان سنج ، نمونه گیر آب،آزمایشگاه سیار ( برای بررسی خواص فیزیکی و شیمیایی آب دریا) و ... وجود دارد .

دانشگاه هامبورگ تجربه همکاري با کشورهاي آسیایی از جمله چین و اندونزي را دارد و طی پروژه هاي مشترك انجام شده، تبادل دانشجو و استاد همچنان در حال انجام می باشد. بر اساس این تفاهمنامه امکان آموزش نیروي متخصص براي انجام گشت هاي تحقیقاتی و مشاوره در خصوص چگونگی تجهیز شناور تحقیقاتی ایرانی با استانداردهاي روز دنیا  و انتقال دانش و تکنولوژی وجود دارد.

لطفا به اختصار شرحی بر فعالیت های صورت گرفته در این کارگاه ارائه دهید.

کارگاه آموزشی برگزار شده در دانشگاه مازندران تحت عنوان: ارزیابی جامع آب های ایران (خلیج فارس و دریای خزر و ...) در قرن 21 از منظر ژئوفیزیک، اقیانوس شناسی، محیط زیست و تغییرات اقلیمی برگزار گردید. لازم به ذکر است که این کارگاه آموزشی با حمایت مالی بنیاد پژوهش آلمان (DFG) برگزار شد. همچنین در این کارگاه نمایندگانی از سازمان های چون: اداره بنادر، محیط زیست،‌ شرکت نفت،‌ سازمان آب،‌ سازمان زمین شناسی،‌ مرکز مطالعات دریای خزر و سازمان هواشناسی شرکت کردند. 

این سازمان ها مشکلات و گلوگاه های سازمانی خود را بیان کردند و پیشنهاد گردید که تیم آلمانی جهت انجام این پروژه ها و مشکلات پروپوزال هایی را برای این سازمان ها آماده نماید.

اهمیت برگزاری این کارگاه چه بوده است؟

یکی از مشکلات اصلی کشور نداشتن بانک اطلاعات جامع از آبهای منطقه می باشد و نیز امکان اندازه گیری در آبهای عمیق وجود ندارد. استفاده از شناورهایی که دانشگاه هامبورگ در اختیار دارد و نیز تکنولوژی موجود در این دانشگاه می تواند کمک به بسیاری از مشکلات بنماید. شایان ذکر است که این رشته از جوان ترین رشته های دانشگاهی در کشوراست و انعقاد تفاهمنامه با این دانشگاه می تواند کمک نماید تا بتوان از دانش و تکنولوژی کشور آلمان بهره گرفت.

و سخن پایانی شما؟

در پایان لازم به ذکر است با توجه به وسعت حدود 2700 کیلومتری مرزهای دریایی ایران و نیز اهمیت فعالیتهای اقتصادی، صنعتی و امور دفاعی، نیاز به علم اقیانوس شناسی و به خصوص رشته فیزیک دریا بیش از پیش احساس می گردد. بنابراین لازم است مسئولین دولتی بودجه ی خاصی برای این بخش لحاظ نمایند . 

و نکته آخر آنکه با توجه به این امر که دانشگاه مازندران در ساحل دریای مازندران واقع شده است بایستی پرچم دار بخش تحقیقات و مطالعات دریایی بخصوص در حوزه دریای مازندران باشد. لازم است مسئولین دانشگاه بستر لازم برای ارتقاء بخش مطالعات دریایی را فراهم سازند.

مصاحبه کنندگان: ر. سیر   و  ا. آهنگری ( دفتر همکاریهای علمی بین المللی)

 


٢٢:٤١ - 1395/11/13    /    شماره : ١٢١٢٣    /    تعداد نمایش : ٢٧٠